Culori, culori- unde si cum le folosim ca sa ne fie utile

/ Grafica, Stirile Editiei / 1480 Vizualizari /
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Acorda un calificativ articolului!)
Se încarcă...

Culorile sunt elementele care atrag de la prima privire un cititor, influentand nu doar modul cum percepe acesta site-ul respectiv dar si ce asteptari  are vizitatorul sa gaseasca pe pagina pe care a intrat, putand sa conduca la pagini specifice sau sa induca actiuni ale vizitatorilor.

Studii de specialitate arata ca in viteza in care traim, alocam doar 1 minut si jumatate pentru a ne decide daca ne place sau nu o pagina web, iar ca in aceste conditii, textul vine cu mult in urma culorii si structurii paginii respective.

In aceste conditii, utilizarea unor culori specifice temei site-ului, brandului, creste cu pana la 80% atractivitatea unui site,  datorita recunoasterii rapide a subiectului tratat pe pagina.

Se pare ca nu este intamplator faptul ca cele mai populare retele de socializare au adoptat ca si culoare principala a logo-urilor- albastru si la fel au procedat companii IT de renume, asa cum sunt Dell, Intel, Hp sau IBM.

Psihologia culorii, modul cum influenteaza ea pe cel care o percepe, este destul de complexa, iar in cele ce urmeaza ne propunem sa va prezentam cateva directii principale de urmat, directii care va vor aduce un plus de vizibilitate printre firmele concurente.

Rosu

Aceasta culoare este recunoscuta a creste tensiunea si pulsul, mareste ritmul respiratiei, fiind totodata asociata cu dragostea, energia, miscarea, cu caldura, cu carnea, fructele, avand in acelasi timp si asocieri negative, cum sunt razboiul, violenta, focul, furia, pericolul, s.a.m.d.

Cand este indicat sa folosim nuantele de  rosu

Culoarea rosie este menita sa atraga atentia, sa sublinieze sau sa creeze efuziune. Este o culoare foarte potrivita pentru site-uri culinare, de moda, sport, servicii de ambulanta, sanatate, entertainment, etc.

Cand nu este indicat sa folosim nuantele de rosu

Rosul nu trebuie folosit in exces, prea multa euforie poate sa dauneze. In rest, nu se recomanda pentru site-uri cu continut apropiat de natura, sau site-uri de servicii mecanice sau de turism, obiecte de lux, inclusiv bijuterii, dar merge foarte bine cu unele branduri de tigari, prin asocierea sa cu focul, cu jarul, s.a.m.d.

carnebuna
Carne Buna

 

 

Orange

Orange-ul este o culoare cu vibratie puternica, asociata in general cu fericirea, distractia, energia, caldura, ambitia, entuziasmul. Daca inchideti ochii si va ganditi la branduri care utilizeaza aceasta culoare, veti gasi exemple pentru toate aceste  atribute. Ca si aspect negativ care poate fi legat de culoarea portocalie, este notiunea de atentie, de precautie.

Cand este indicat sa folosim nuantele de orange

Aceasta culoare este perfecta sa atraga atentia asupra zonelor unde  este solicitata o actiune din partea vizitatorului, butonul DESCARCA este portocaliu pe majoritatea site-urilor, tocmai din acest motiv.

Zonele de cos de cumparaturi, sign up, sunt mult mai eficiente in culoarea orange. Aceasta culoare este foarte utila pentru site-uri de comert electronic, mancaruri, ingrijirea copiilor, tehnologie (in general echipamente autopropulsate sau de putere mare, cu elemente in miscare s.a.m.d.), entertainment.

Cand nu este indicat sa folosim nuantele de orange

Desi nu este la fel de deranjanta ca si culoarea rosie, neavand acelasi impact asupra organismului uman, utilizarea in exces a acestei culori oboseste vizitatorul.

Vedeti mai jos, dispunerea informatiei inmportante in zona de culoare oranga pentru site-ul:

orange
Cosma-Husqvarna

Galben

Culoarea cea mai luminoasa din intreg spectrul, galbenul este asociat, de regula cu fericirea, bucuria, optimismul, tineretea, competenta, avand de asemenea si conotatii negative, de genul lasitate, inselaciune, ura, si altele.

Cand este indicat sa  folosim nuantele de galben

Pentru site-uri care au nevoie de un boost de energie, sau care isi doresc sa creeze senzatie de optimism, de fericire utilizati nuante aprinse, vibrante, pe cand pentru a sugera o stare de fericire calma, utilizati nuante pastelate. Puteti sa utilizati culoarea pentru zone de actiune cum sunt butoanele de download, zona de e-comercializare,  accept newsletter-e s.a.

Cand nu este indicat sa folosim nuantele de galben

Utilizat în exces, culoarea galben oboseste, irita, mai ales pe tonuri de lamaie,  sau nuante vibrante. Trebuie utilizata cu moderatie si doar acolo unde este nevoie de ea, altfel scade semnificativ valoarea proiectului.

galben
Asigurare RCA ieftina

Verde

Aceasta culoare are efect armonizat, placut,  reusind sa tempereze, sa faca legatura intre culorile prezente pe site. De regula este utilizata in imagini referitoare la natura, sanatate prin metode naturiste, crestere, bunastare,  unele nuante avand relatie directa cu notiunea de bani, sau masculinitate, altele inducand senzatia de calm, de pace și armonie, pe de alta parte fiind culoarea cea mai potrivita sa sugereze energie, fertilitate si noroc.

Cand este indicat sa  folosim nuantele de verde

Fiind culoarea care este cel mai ușor de procesat de catre ochiul omenesc, verdele are efect relaxant, sugerand natura, inceputuri noi, bunastare sau sanatate. Este indicata a fi utilizata in zone reprezentand stiintele agricole, turismul, medicina/industria farmaceutica,  resurse umane si naturale, mediul, sisteme de protectie a acestuia,  produse naturale/naturiste si sustenabilitatea.

Cand nu este indicat sa folosim nuantele de verde

Desi pare mult spus ca nu este indicat, pare ciudata asocierea acestei culori cu domenii cum ar fi tehnica, bunuri de lux, sau tinere adolescente, pentru care evident ca rozul sau mai nou violetul ar reprezenta o alegere mult mai potrivita.

myosotisFloraria Myosotis

Albastrul

Aceasta culoare este asociata, de cele mai multe ori  cu notiunea de masculinitate, competenta, calitate, întelepciune,  loialitate, dar și tarie,  putere, eficienta, siguranta.  Nuantele deschise pot fi asociate cu energia, regenerarea, reimprospatarea, loialitatea.

Cand este indicat sa  folosim nuantele de albastru

In general nuantele de albastru sunt utilizate  datorita faptului ca albastrul este asociat cu puterea, cu stabilitatea, masculinitatea si are un caracter de neagresiune fata de privitor, fiind utilizat cu succes de catre corporatii,  banci,  site-uri guvernamentale, imagini legate de legislatie, nuantele de albastru fiind de asemenea indicate pentru site-uri sau imagini legate de medicina alopata, tehnica/tehnologie  si utilitati.

Cand nu este indicat sa  folosim nuantele de albastru

Unele nuante de albastru, in special cele din zona mai inchisa a spectrului pot genera o senzatie de rece, de indiferenta, pot îndeparta vizitatorul, aceste  senzatii nu chiar placute,  au impact negativ asupra vizitatorului, iar utilizarea in exces nu doar ca face complicata retinerea acestuia pe site, dar poate sa condamne site-ul pe veci

Unele nuante de albastru pot sa genereze satietate,  ceea ce le face improprii folosirii pentru prezentarea alimentelor, indiferent de provenienta acestora.

Folosite cu moderatie, in nuante adecvate pot crea senzatia de curat, aerisit si sa genereze interesul privitorului ca in exemplul de mai jos:

scjc
Spitalul Clinic Judetean Constanta

Violet

Aceasta culoare este asociata de cele mai multe ori, in cultura europeana precum si in cele doua Americi, cu roialitatea. Este de mentionat faptul ca pentru unele dintre popoarele din Asia, culoarea regalitatii este portocaliul intr-o anumita nuanta, alte nuante de portocaliu definind budismul.

Pentru imagini destinate sa ilustreze creativitate, imaginatie, dar si putere, autoritate, prosperitate, mister, intelepciune si respect, nuantele de violet cu tenta de albastru sunt cele mai potrivite.

Cand este indicat sa  folosim nuantele de violet

Nuantele inchise si cu predilectie cele cu tenta albastra, sunt mai des utilizate pentru a ilustra opulenta si luxul, in timp ce cele mai deschise, in special cele care vireaza catre rosu, sunt utilizate pentru a exprima romantism, innoire, primavara. Nuantele de violet sunt foarte indicate pentru prezentarea produselor de infrumusetare,  in special a celor anti-aging, de asemenea nuantele de violet sunt utile in imagini care tin de astrologie, yoga, masaj, spiritualitate, vindecare prin  atingere, prin aromaterapie sau cromoterapie, precum si cu ajutorul pietrelor si mineralelor.

Cand nu este indicat sa  folosim nuantele de violet

Violetul este mult mai potrivit pentru imagini care sugereaza contemplare, superioritate, motiv pentru care sunt total contraindicate in zone in care este solicitata atentia privitorului, in zone unde se cere implicare, actiune, feed-back.

Nuantele inchise de violet conduc imaginea intr-o zona care genereaza superioritate, de aceea, evitati-le in relatie cu imagini care descriu natura, alimentele sau tehnologia.

nunti
e-nunti

Maro

Culoare de pamant, calda, naturala, maroul induce senzatie de stabilitate, prietenie, natura, lemn si, chiar daca va mira, o anumita doza de caldura, de umanitate.

Cand este indicat sa  folosim nuantele de maro

Aceasta culoare stimuleaza apetitul, in combinatie cu  orange si/sau galben sunt foarte des utilizate in ilustrarea zonelor de alimente rustice, ciocolata, cafea, dar si pentru complimentarea alimentelor de culoare alba sau galbena (lapte, oua, somon). Aceasta culoare se potriveste foarte bine si pentru  ilustratii in domeniul real estate, financiar, pentru ferme zootehnice, animale, farmacii sau medicina veterinara, culoarea maro fiind foarte potrivita pentru fundaluri , reusind sa evidentieze elegant elemente de culori deschise.

Cand nu este indicat sa  folosim nuantele de maro

Maro-ul este destul de anost ca si culoare, poate induce in functie de nuanta utilizata, senzatia de pliciseala, de monotonie, de prafuit, motiv pentru care , nu este indicat sa fie utilizat pe zone unde este necesara actiune din parte privitorului, cum sunt cosurile de produse, abonarea la newsletter-e s.a.m.d.

pizza
Iris Pizza

Negru

Negru este de fapt non-culoare, dar din punct de vedere al impactului pe care il creeaza asupra privitorului, este cea mai sofisticata culoare, un background negru denota eleganta, autoritate si putere, induce o senzatie de stabilitate, formalism si intr-o oarecare masura, inteligenta. Utilizat in anumite conditii, poate ilustra misterul, raul, revolta, dar si moartea.

Cand este indicat sa  folosim negrul

In functie de celelalte culori din paleta, negrul poate deveni elegant sau traditional, modern sau vintage, putand fi in aceste conditii utilizat pentru bunuri de lux, moda, cosmetice s.a.  In proportie corecta, atrage atentia,  imprima aspect de vernisaj, fiind deosebit de util pentru site-uri in care se prezinta imagini artistice.

Cand nu este indicat sa  folosim negrul

Utilizat in exces, negrul oboseste, plictiseste si irita. Intr-o paleta nepotrivita poate sa  devina amenintator (in special daca este utilizat cu culori acide, puternice si in detalii bine conturate), poate sa para toxic, amenintator, poate genera emotii negative si chiar spaima, ceea ce nu este deloc benefic in conditiile in care ne dorim atragerea si pastrarea vizitatorului pe site.

foto

Foto Blitz

Alb

Asociat, de regula cu puritatea, curatenia, virtutea, albul induce, in functie de paleta din care face parte fericire, sinceritate si siguranta, legaliate, loialitate si sentimente pure.

Cand este indicat sa  folosim albul

Abul este asociat cu domeniul medical, si din acest motiv, este foarte potrivit in ilustrarea oricarei informatii din acest domeniu, de asemenea pentru site-uri din industria de sanatate, medicamente si produse destinate utilizarii in domeniul medicinei. O utilizare foarte potrivita o are culoarea alb in zona de high-tech si IT, precum si pentru site-uri de stiinta.

Intr-o paleta care contine auriu, galben, negru si argintiu sau gri, albul poate fi folosit cu succes pentru obiecte de lux, bijuterii, haine, masini, pentru site-uri de consultanta s.a.

Cand nu este indicat sa  folosim albul

Efectul albului depinde de paleta din care face parte, astfel incat, este adecvat pentru orice tip de ilustratie, pentru orice tip de site.

chic
Chic Victim

Gri

Griul este asociat, in general cu profesionalismul, formalismul, inducand privitorului senzatia de eleganta, durabilitate si putere.

Cand este indicat sa  folosim nuantele de gri

Griul este indicat a fi folosi pentru a prezenta in cea mai buna lumina obiectele/bunurile de lux, sau pentru a crea un efect de echilibru. pentru site-uri care utilizeaza tonuri acute, culori dure si nuante acide, care pe un background alb ar deveni si mai acide si ar putea sa stanjeneasca privitorul, sa il oboseasca.

Cand nu este indicat sa  folosim nuantele de gri

Unele nuante de gri utilizate in exces pot parea terne si pot crea imaginea de vechi, invechit, rece, insa utilizat in locul potrivit creeaza senzatia de vintage, de epoca, de eleganta pura,  Griul nu este indicat sa atraga atentia privitorului, insa imaginile in tonuri de gri, au eleganta si stil.

 erochii

E-rochii de mireasa

Roz

Rozul este o nuanta de rosu, insa, pentru ca are utilizari specifice, am decis sa il tratam aparte.

In general rozul denota sinceritate si este asociat cu puritatea copiilor, lipsind conotatiile violente, acute ale rosului, unele nuante de roz putand fi chiar dulci, pastelate si placute.

Cand este indicat sa  folosim nuantele de roz

Rozul este o culoare specifica site-urilor destinate femeilor si in special tinerelor adolescente.

Cand nu este indicat sa  folosim nuantele de roz

Pentru unele site-uri sau ilustratii unele nuante de roz pot fi deranjante sau prea dulci, prea feminine.

roz
Dr. M estetic

Sigur ca pentru fiecare culoare, in functie de nuante, de paleta completa utilizata, exista o serie intreaga de posibilitati, In cele de mai sus am prezentat cele mai uzuale situatii. Daca aveti si alte pareri, putem discuta pe indelete, luand in discutie si alte site-uri.


Alte articole din aceeasi sectiune

Asteptam cu interes punctul tau de vedere!

Email-ul tau nu va fi publicat. Toate campurile sunt necesare sa fie completate. Mesajul tau va fi moderat inainte de publicare.