Unde plasam advertorialele?
Pentru necunoscatori, orice comment sau aparitie in mediul online , poate sa para ca respectivul site este popular sau ca echipa de marketing isi face cu succes datoria. Din pacate, insa, situatia nu este neaparat asa, si sunt cazuri in care toata activitatea de marketing poate sa spre anonimat in timpuil cel mai scurt, daca sunt implicate practici nu tocmai ortodoxe sau fara sa tina seama de preferintele si obiceiurile publicului-tinta.
Cu ce te incalzeste un numar mare de vizite pe pagina daca mai mult de trei sferturi dintre ele sunt fake? V-ati intrebat vreodata ce castig real pe termen lung aveti daca reclama este postata pe site-uri ieftine, sau gratuite? Cati vizitatori reali puteti „primi” de acolo daca site-ul pe care faceti publicitatea are rate CPM scazute? Dar daca are rate foarte mari, inexplicabil de mari fata de restul site-urilor de acelasi fel?
O greseala majora pe care o fac marketerii este sa investeasca banii in functie de masuratori care se bazeaza pe preferintele publicului, si mai ales sa presupuna ca publicul pe care il iau in calcul este integral public uman.
Mouse hovering
Se pare ca opinia conform careia un vizitator priveste o reclama doar daca plaseaza cursorul desupra ei, este de mult depasita. La mine cel putin, habar n-am pe unde-mi umbla cursorul cand sunt pe o pagina noua, si de cele mai multe ori, ca sa il gasesc fac un cerc cu mouse-ul, uneori chiar doua. Acest comportament este mai degraba utilizat de boti, care isi aleg astfel targeturile, incercand sa mimeze un comportament uman normal.
Avand in vedere imaginea cu care ne-a lasat Microsoft in urma Conferintei recent incheiate din San Francisco, numarul si utilitatea botilor s-a diversificat si este in continua crestere. Intr-un anumit procent, botii pot deveni utili, probabil in urmatoarea perioada si putem sa ii luam in calcul la promovarea unui site, insa, consumatorul uman are cu totul si cu totul alt comportament si in final, cel putin deocamdata, lor ne adresam.
Ca urmare a faptului ca Microsoft are ca si propunere o gama variata de boti capabili sa caute pe internet solutii la problemele dumneavoastra cazare, masa, bilete la concerte, s.a. acestia trebuie sa fie neaparat luati in considerare in momentul in care facem marketing pentru un site. Modul cum „vad” botii informatia este si poate deveniun criteriu foarte util si demn de luat in considerare in ceea ce priveste marketingul, in cel mai scurt timp.
Daca pana acum incercam sa evitam aceasta parte de vizitatori, va veni momentul in care sa incercam sa ii atragem si sa ii „pacalim”. Avantajul este ca botii pot sa fie mai usor de pacalit decat oamenii.
Mouse-tracking-ul
Marea majoritate a informatiilor care stau la baza deciziei despre cum alegem sa facem marketing se bazeaza pe un studiu dezvoltat de Universitatea Carnegie Mellon care admite o relatie destul de stransa intre pozitia cursorului pe pagina si atentia vizitatorului.
Recunoastem cu totii ca 2001 face parte din preistorie sau cel mai devreme, din antichitate. Mouse-tracking-ul s-a dovedit a fi inutil, intre timp, desi la vremea respectiva parea sa fie o „gaselnita”.
Nu trebuie sa uitam faptul ca , la acea vreme, marea majoritate a dispozitivelor de accesare a internetului erau desktop-uri, iar in rare si fericite cazuri, cateva laptop-uri. Despre internetul accesat de pe telefonul mobil nu era cazul sa ne facem probleme, dat fiind faptul ca acestea din urma nu erau utilizate la altceva decat sa permita efectuarea de convorbiri, si eventual ca sursa de divertisment, avand preinstalate cateva jocuri puerile.
Nu mai este cazul utilizatorilor de astazi, care prefera sa acceseze internetul de pe dispozitive mobile, avand in internet mereu o sursa de informatie si un sprijin.
Totodata s-au perfectionat si metodele de colectare a informatiilor in ceea ce priveste numarul si calitatea vizitatorilor de pe site-uri, astfel incat in 2010, la o prezentare a dr. Anne Auia, s-a afirmat pentru prima data cu dovezi, faptul ca la peste 42% dintre persoanele care acceseaza internetul, nu exista activitate a cursorului detectabila, mai ales daca persoana respectiva lucreaza pe site. Astfel de miscari apar doar daca utilizatorii isi doresc sa paraseasca pagina respectiva sau cauta detalii suplimentare pe ea.
In ceea ce priveste restul de 58% dintre utilizatori care isi misca cursorul, circa 32% urmaresc cursorul cu privirea doar daca acesta face miscari orizontale, ceea ce inseamna ca persoana respectiva citeste si isi urmareste randurile asa cum copii de clasa intai urmaresc cu degetul pe carte, in timp ce doar 10% urmaresc cursorul in miscare verticala.
Ca atare, mouse-tracking-ul ar trebui sa fie ultimul factor de decizie in ceea ce priveste zona unde un utilizator vede o reclama sau nu, situatie descrisa intr-o publicatie din 2012, a unei echipe formate din oameni de stiinta de la Microsoft si Universitatea Washington.
Din acest punct de vedere, optimizarea campaniilor avand la baza hoveringul ( plasarea cursorului pe o anumita zona) dauneaza eforturilor marketerilor de a isi gasi publicul-tinta.
Frauda cu boti
Mai mult decat atat, programand boti sa isi plimbe nestingheriti un cursor imaginar peste anumite zone din pagina, puteti sa cresteti simtitor valoarea respectivei zone si cumparatorul sa nu aiba nici un fel de avantaje.
Pe acest principiu se bazeaza mai mult de jumatate dintre fraudele in domeniu. Daca va sunt oferite rate mari de hovering pe anumite zone din pagina, este dreptul dumneavoastra sa va ganditi de doua ori inainte de a plati reclama pentru spatiul respectiv.